اثرات مثبت داروی  dapagliflozinبر آلبومینوری در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع 2

 21 سپتامبر 2015– کمپانی AstraZenecaیافته های آنالیزهای جدید نتایج کارآزمایی فاز سوم بروی داروی dapagliflozinرا ( مهار کننده ی ناقل 2 سدیم- گلوکز)، اعلام نمود. در این  بررسی ها مشخص  گردید استفاده از 5 و 10 میلی گرم در روز داروی داپاگلیفلوزین در مقایسه با پلاسبو سبب کاهش بیشترهموگلوبینA1Cو فشارخون سیستولیک(SBP) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و فشارخون بالامی شود( با وجود درمانهای ضد فشارخون با ACEIیا ARBکه درمان استاندارد برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا هستند).

دراین آنالیزتعقیبی جدید، تأثیر درمان با داپاگلیفلوزین بر آلبومینوری و سرعت فیلتراسیون تخمینی گلومرولی (eGFR) در طی 12 هفته بررسی گردید. نتایج این آنالیزها نشان می دهد مصرف این  دارو در مقایسه با پلاسبو موجب کاهش بیشتر آلبومینوری و کاهش eGFRمی شود، دانشمندان مشاهده کردند که کاهش تراوش گلومرولی به آسانی پس از آخرین دوز دارو، معکوس میشود.

آنالیز ثانویه ی این اطلاعات نشان داد که اثر درمان با داپاگلیفلوزین  بر آلبومینوری مستقل از تغییرات درهموگلوبین A1C، فشارخون سیستولیک و سرعت  فیلتراسیون تخمینی گلومرولی است.

نتایج این تحقیق در پنجاه و یکمین نشست سالانه ی انجمن اروپا (EASD) در استلکهلم  ارائه گردید. محقق ارشد این تحقیقات، پرفسورHeerspink  از گروه  فارماکوژی بالینی در مرکز پزشکی  دانشگاه گرونینگن می گوید: بیماران بالغ مبتلا به فشارخون بالا و دیابت نوع 2 در معرض خطر بالای بیماریهای قلبی عروقی و بیماری کلیوی هستند بنابراین بررسی اثرات درمان با داروها برعوامل بالینی که می توانند  به کاهش خطر عوارض دراز مدت  میکرو و ماکروسکولار کمک کنند، ضروری است.

او می افزاید: ما می دانستیم که داپاگلیفلوزین  دارای اثرات مثبتی بر هموگلوبین A1Cو فشارخون است درآنالیز اخیر مشخص گردید مصرف این دارو موجب کاهش بیشتر آلبومینوری و کاهش اندک اما برگشت پذیر تراوش گلومرولی می شود.

محققان می گویند برای اثبات  تأثیرات  داروی داپاگلیفلوزین  بر بهبود عمکرد  کلیه ها نیاز به  تحقیقات بیشتری در این زمینه دارند.

این آنالیز شواهد جدیدی را دال بر اثرات مثبت داروی داپاگلیفلوزین بخصوص دربیمارانی با خطر بیماریهای قلبی-عروقی و کلیوی ارائه  داد، این اطلاعات به تصمیم گیریهای مهم در مورد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که درمعرض خطر زیاد بیماریهای قلبی-عروقی هستند و نیاز به طراحی رویکردهای درمانی اختصاصی تری دارند،  کمک  می کند.

 منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/299791.php